Észtország volt a világ első állama, ahol az interneten is részt lehetett venni országos népszavazáson(2005-ben). Ennek a pillanatnak nagy szerepe volt abban, hogy mára Észtország a világ 15 legstabilabb jogállama között van. A posztszovjet állam „Skandinávia” lett, a medián bérek az európai középmezőnyben vannak, az állampolgári részvétel a csúcsokon.
A digitalizáció Magyarországon is előrehaladott, viszont az állampolgári aktivitás és a online népszavazás gyakorlata hiányzik, viszont az utóbbi megalapozhatja az előbbit és hozzásegíthet a jobb állampolgári léthez.
Az online népszavazás 5 társadalmi előnye
- Aktivizálás – Az online népszavazások növelhetik a választópolgárok részvételét, különösen azokét, akik nehezen jutnak el a hagyományos szavazási helyszínekre, például idősek vagy mozgássérültek. Az online szavazási lehetőség segíthet abban, hogy több embernek legyen lehetősége gyakorolni a szavazati jogát.
- Részvétel könnyítése külföldön élők számára – Az online népszavazások lehetővé teszik a külföldön élő állampolgárok számára, hogy kényelmesen részt vegyenek a választásokon vagy népszavazásokon, anélkül, hogy személyesen meg kellene jelenni a szavazási helyszínen.
- Fiatalabb generációk bevonása – Az online platformok használata a fiatalabb generációk számára természetes, és az online népszavazások segíthetnek az részvételük növelésében.
- Fenntarthatóság – Az online népszavazások lehetőséget teremtenek a hagyományos papíralapú szavazásokhoz képest költséghatékonyabb szervezésre. Ez magában foglalhatja a szavazólapok nyomtatásának és szállításának költségeit, valamint a szavazóhelyiségek fenntartásának költségeit – ráadásul a kieső elemeknek környezetvédelmi előnyei is vannak, mivel csökkenthetik a papírfelhasználást és a kapcsolódó környezeti hatásokat.
- Gyors eredmények – Az online szavazási rendszerek lehetővé tehetik az eredmények gyorsabb és hatékonyabb kinyerését, ami növelheti a választók bizalmát a választási folyamat iránt.
Az online népszavazások lehetővé teszik, hogy a választópolgárok aktívabban részt vegyenek a döntéshozatali folyamatokban. A magasabb részvétel erősítheti a demokratikus intézmények legitimitását, és hozzájárulhat a jogállamiság megerősítéséhez.
Digitális állampolgár
Képzeljük el, ha lehetőséget kapnánk állampolgárokként, hogy onlinevegyünk részt a politikai döntésekben! Sokkal több embert érhet el és vonhat be az állam aktív részvételre, különösen azokat, akik hagyományosan nem érzik magukat a politikai döntéshozatal valódi résztvevőinek. A digitális demokrácia azt jelenti, hogy eszközöket használunk az online részvételhez. Nem csak olyan eszközöket, mint a Facebook, Instagram vagy más alkalmazások, hanem kifejezetten a demokrácia céljára tervezett új platformokat és eszközöket.
A „civic tech” polgári célokra tervezett technológia, ami egy növekvő piac, hiszen egyre általánosabbá válik Európában, hogy egy kormány ilyen módon kommunikál az emberekkel.
Léteznek olyan online platformok, amelyek segítségével az emberek ötleteket küldhetnek, javaslatokat tehetnek a látni kívánt változtatásokról, vagy válaszolhatnak a konzultációs kérdésekre. A mindenkori kormányok elősegíthetik és otthont is adhatnak ezeknek az online konzultációknak, új hálózatokba és online közösségekbe kapcsolódva, amelyek általában kívül esnek azokon a hagyományos csoportokon, amelyekkel konzultálnak, vagy lobbiznak a döntéshozatalban és befolyásolják a politikai folyamatokat.
Egyértelműen stabilabb jogállamot eredményezhetne a digitális állampolgárság, amelynek első lépcsőfoka az online népszavazás megvalósítása. A 2RK javaslata, hogy évente kérdezzék meg ilyen módon az állampolgárokat, egy kérdést a kormány, egy kérdést az ellenzék és egy kérdést a civil szféra fogalmazhatna meg.
A jelen valósága
A nemrégiben tett, kormánybejelentés szerint 2024. július és szeptember között indul el a Digitális állampolgárság program, így az azonosítás, az igazolvány és az állam a mobilba költözik. A fejlesztés alapelve, hogy minden, az állammal kapcsolatos adatnak végső soron az állampolgár a tulajdonosa, ezért az állampolgár rendelkezik arról, hogy adatait felhasználhatják-e.
Az új rendszerben kétféle ügyintézési típus lesz: az egyik az életesemény alapú, a másik pedig az e-Papír. A leggyakoribb ügyek a születéssel és az autóátírással függnek össze, ezért ezt a kettőt a tervek szerint már 2025-ben elérhetővé teszik.
A digitális állampolgársággal összefüggő törvényi szabályozásokat novemberben nyújtják be az Országgyűlésnek, néhány jogszabály, amelyeket ez érinthet:
1. A hatáskör és illetékesség általános szabályai törvény.
2. A papíralapú küldemények elektronikus irattá történő átalakításáról szóló egységes törvény.
3. 2015. évi CCXXII. törvény, az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Kormányrendelet figyelmen kívül hagyása.
4. Egységes Iratkezelési Szabályzat (Sok hivatal össze-vissza hoz végzést és határozatot, határozatra határozatot, visszavonás vagy helyesbítés nélkül stb.)
5. Egységes Elektronikus aláírási és elektronikus bélyegzési törvény, amely szabályozza az összes dokumentumon az időbélyeg, az időbélyegen elhelyezett elektronikus aláírás vagy elektronikus bélyegző tanúsítványa vagy az érvényességi lánc tanúsítványának sérthetetlenségét.
6. Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény módosítása.
Üdvös lenne, ha a kormány ezt a rendelet a demokrácia megerősítésére is használná ha már adottak a lehetőségek, nem csak adminisztrációra és ellenőrzésre.
Az első ügy
2023 december 11-e és 16-a között a pártmentes önkormányzatiság témájában lehet szavazni online. Erre az ügyre rengetegen felkapták a fejüket az elmúlt hetek során. A 2RK úgy látja, hogy a pártlojalitás és az ebből következő érdekkonfliktusok sokat tudnak rombolni az önkormányzatok működésén, ezért szeretnék pártmentessé tenni az önkormányzatok működését. Nincs olyan tevékenység, amit a helyi civil szervezetek ne tudnának elvégezni a pártok helyett, amelyek azonban csak keveset tudnak hozzátenni az önkormányzatisághoz. Így először erről szavazhatunk mi, állampolgárok.