Naissance

Magyarországon nincsenek működő szakszervezetek! hol vagyunk mi a skandináv, vagy a francia szakszervezetiségtől?! Nálunk senki sem akar szakszervezeti tag lenni, mert ennek nálunk nincs hagyománya… semmit nem csinálnak, a szakszervezetek még mindig a kommunista múltjukból táplálkoznak! 

Sajnos, ez egy általános vélemény hazánkban, hatalmas félreértések övezik a szakszervezetiséget funkcióját illetően. Úgy gondoltam, jó néhány dolognak érdemes lenne utánajárni. A történeti tévedéseket máris helyre tehetjük Lux Judit alapos történeti munkáját elolvasva.

Kevesen gondolnák, de a magyarországi szakszervezetiség története egészen a 19. századra tekint vissza, mikor az ipari forradalom először vetette fel a munkás érdekképviseletek valamiféle szükségességét. 1848. májusában jött létre az első nyomdász árszabály, melyet méltán nevezhetünk az első kollektív szerződésnek, és az első szakszervezetet is a nyomdászok hozták létre 1862-ben. A 19. század végére a nagyipar fejlődésével a munkáslétszám is rendkívül megnövekedett, és szükség volt egy újfajta szakszervezeti politikára, ami nem csupán kulturális és jóléti célokra szolgált már, hanem jogvédelem, a segélyezés és a munkaközvetítés ügyét is felvették a feladataik közé. Az 1890-ben megalakult Magyarországi Szociáldemokrata Párt szorgalmazta a szakszervezetek szakmai alapon történő szerveződését. A szakszervezetek ekkortól egészen 1948-ig kollektív tagjai voltak a pártnak. A megalakulás után tíz évvel megtartották az első országos szakszervezeti kongresszust, 1912-ben pedig 23-28 százalék volt a szakszervezeti tagok aránya a munkásság összlétszámához képest.

„A II. (világ)háború befejeződése után szervezkedhettek az addig eltiltott rétegek: a földmunkások, vasutasok, postások. Alakultak értelmiségi dolgozókat tömörítő szervezetek, a mérnököké és technikusoké, a pedagógusoké, orvosoké, a köz- és magánalkalmazottaké. A szakszervezetek összetétele megváltozott, és létszámában jelentősen növekedett. Növelte a létszámot, hogy a belépők nem egyénileg, önkéntesen léptek be a szervezetbe, hanem dolgozói kollektívák jelentkeztek felvételre. Voltak olyan esetek is, hogy egész üzemek dolgozói együttesen léptek be a szakszervezetbe. Központi akaratra és helyi buzgólkodásra terjedt a kötelező szakszervezeti tagság. A kötelező tagság kísérőjelensége lett a tagdíj központi levonása a bérekből.” (L.J)

A Magyar Kommunista Párt és a MSZDP közötti ellentét, miszerint a szakszervezeteket a nyílt politikába kell bevonni, nem pedig a szakmai érdekképviseletet végezni, 1948-ra az előbbi javára dőlt el, amikor vége lett az alulról szerveződésnek, és fentről kezdték a tisztségviselőket kinevezni. Mindazonáltal a háború után egy igen nagy jelentőségű eseménynek számított a szakszervezetek történetében az 1945. évi Iparügyi Minisztériumi rendelet (50775/1945. IpM), ami kifejezetten kormányzati részről szorgalmazta a kollektív szerződések megkötését. Ezek a kollektív szerződések „munkajogi és szociális szempontból fontos vívmányokat tartalmaztak a munkásság számára: rögzítették az „egyenlő munkáért egyenlő bért” elvét, heti 48 órás munkaidőt állapítottak meg, elismerve az ebédidőt.” (L.J) Íme a rendelet szövege:

„Nagy-Budapest területén dolgozó összes fizikai és szellemi munkás bérrendezése tárgyában

Jelen rendelet kihirdetésétől számított nyolc napon belül Nagy-Budapest területén dolgozó összes fizikai és szellemi munkások bérének (fizetésének) helyes és időszerü megállapítása végett úgy a munkáltatók, mint a munkavállalók érdekképviseletei Gyáriparosok Országos Szövetsége és ennek szakosztályai, szakszervezetek, ipartestületek, stb.) paritásos munkabérmegállapitó bizottságokat kötelesek kiküldeni.” (Takács Ferenc, az Ideiglenes Nemzeti Kormány iparügyi minisztere, az MSZDP képviselője)

1948-tól az MKP és az MSZDP egyesülése után a szakszervezeteknek már a kommunisták elképzelései szerint a szocializmus építésének kérdéseivel kellett foglalkozniuk, ez aztán Rákosi alatt csúcsosodott ki. Bár 1956-ban kísérlet történt a szakszervezetiség független alapokra tételére, hogy ismét a munkás érdekképviselettel foglalkozhassanak, a forradalom leverése után maguk a szakszervezetek visszakoztak a kezdődő retorziók hatására.

A 60-as évektől az MSZMP kijelölte az ekkor kb. 90%-os tagsággal bíró szakszervezetek szerepét a szocializmus építésében: A Munka Törvénykönyve szerint a szakszervezetek jogosultak voltak a kollektív szerződés megkötésére, és ők látták el továbbra is a munkavédelmi, egészségvédelmi, társadalombiztosítási feladatokat, szervezték az üdülést és (elméletben) létezett vétójoguk is jogsérelem esetén. Véleményezési joguk is volt az üzemi élet területén, de a gyakorlatban általában figyelmen kívül hagyták őket.

A 70-es, de még inkább a 80-as évektől kezdve a társadalom nagy változásokon ment keresztül, az életszínvonal növekedni kezdett, megjelentek az első kisvállalkozások, a fusizás, a csúszópénz, tehát a láthatatlan jövedelmek, s ez bontogatni kezdte azt a képzetet, hogy csak állami forrásból származhat a jövedelem. A szakszervezeti élet területén is egyre jobban belefásultak a munkavállalók a taggyűléseken való részvételbe, mert a munkáltató valójában nem vette figyelembe az általuk elmondottakat. A szakszervezet formálisan működött ugyan, de a tagság már nem érezte, hogy értük dolgoznának. A 80-as években, a független lengyel Szolidaritás szakszervezet megalakulása után a szakszervezet tisztségviselőinek a munkahelyekkel közvetlenebb kapcsolatban lévő része érezte, hogy nem szolgálhatják ki egyszerre a hatalmat, és képviselhetik a vele szemben állók érdekeit, születtek is műhelymunkák szervezeti változtatásokra, de ezek nem tudtak áttörni a kereteken. A szakszervezetiség nem sokban különbözött az MSZMP tagságtól a gyakorlatban, mert senki nem érezte függetlennek őket. A rendszerváltás után a szakszervezeti vagyonokkal való elszámolási kötelezettség is egyfajta elégtétel vételként maradt meg az emberekben.

A rendszerváltás után

A rendszerváltás környékén (1988) indult egy változás az első SZOT-on kívüli független szakszervezet, a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (TDDSZ) megalakulásával, és még ebben az évben megalakították a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligáját (LIGA). 1990-ben megalakították a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségét (MSZOSZ) továbbá a közalkalmazotti, köztisztviselői és kulturális szférát tömörítő Szakszervezetek Együttműködési Fórumát (SZEF).  A konföderációk közül a Munkástanácsok Országos Szövetsége az egyetlen, ami kifejezetten keresztény szociális szakszervezetként határozta meg magát, valamint abban is eltért a többi szakszervezettől, hogy a privatizációhoz is máshogyan viszonyultak, ugyanis kifejezetten támogatják a munkavállalói résztulajdonlást. Tehát egy új, plurális szakszervezeti világ kezdett kialakulni a sok új politikai párttal párhuzamosan, mely lehetőség ugyanúgy magában hordozott előnyöket, mint hátrányokat is.

Sem a szakszervezetek, sem a társadalom nem készült fel erre az új kihívásra. A sokféle szín egyrészt sokféle érdeket, véleményt tud képviselni, másrészt viszont mindezt a sokféleséget a hatékonyság és a cél érdekében meg kellene tanulni összehangolni. Ahogy Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnöke mondta: „Magyarországon a munkavállalók saját érdekképviseleti kultúrájának hagyománya a rendszerváltáskor nem volt meg, és sajnos ezt azóta sem sikerült elterjeszteni, mert ment a szakszervezetek közötti csatározás is, amit a mindenkori kormányok jól ki is használtak”.  A 2018-as rabszolgatörvény néven elhíresült túlóratörvény elleni sikertelen fellépés egy igen jó példája annak, mi történik akkor, ha a szakszervezetek rosszul mérik fel, mi is lehet a legfontosabb eszköz a kezükben, amivel rákényszeríthetnék a döntéshozókat a törvény visszavonására. Hiába voltak tárgyalások és tüntetések is az országban, az országos sztrájk lehetőségét csak a MASZSZ vetette fel. Pedig ez olyan szinten bénította volna meg a gazdaságot, hogy a kormánynak erre reagálnia kellett volna. De ez már sajnos azzal a kormánnyal szembeni szélmalomharc része volt, aminek eltökélt céljai közé tartozott minden jog központi irányítás alá vételének törvénybe iktatása.

A 2/3-os FIDESZ-KDNP kormány munkajogi kártéteménye

A 2010-es fideszes 2/3-os kormányváltás után jövő törvénykezési gőzhenger a szakszervezeteket is sújtotta. A kormány mindent a teljes ellenőrzése alá akart vonni, így a munkavállalói érdekek felügyeletét is. Ugyan az Alaptörvény »Szabadság és Felelősség« fejezeten belül két paragrafusban közvetlenül foglalkozik a szakszervezetekkel, és garantálja tevékenységüket, beleértve kollektív szerződéskötési jogukat és munkabeszüntetési jogukat, de ezen jogok megvalósulását már semmivel nem garantálja. Nemcsak hogy kivették a korábbi alkotmányban még benne lévő háromoldalú érdekegyeztető fórumot, az Országos Érdekegyeztető Tanácsot (OÉT) az Alaptörvényből, de helyére a kormány egy tőle függetlenül működő konzultációs fórumot hozott létre, a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsot (NGTT), ami csupán egy kétoldalú konzultációs fórum, így nem kell semmilyen törvényi felelősséget vállalnia azért, ami ott történik. A sztrájktörvény módosítása a sztrájkjog ellehetetlenülését eredményezte, ezzel pedig megágyazott a kormány a munkavállalók szabad kizsákmányolásának. Bár sok dolog nem teljesen egyértelmű a törvényben, a munkavállalók körében újra elterjedt a kádári érából jól ismert egzisztenciális félelem légköre a tiltakozásokkal kapcsolatban. Ez a légkör jellemzi a pedagógus társadalmat is, amit sok vezető szóbeli figyelmeztetésekkel erősít.

A 2012. évi Munka törvénykönyve nemcsak a munkavállalók számára tartalmazott hátrányos passzusokat, de közvetlenül érintette a szakszervezeteket is. Az a tény, hogy 10%-hoz kötötték a kollektív szerződéskötéshez fűződő jogukat, a csökkenő taglétszámú szakszervezeteket nyilvánvaló hátrányba sodorta. Ezt az intézkedést készítette elő az a kormányzati rendelkezés, melynek értelmében 2012. januárjától kezdve közszolgáltatási ágazatban működő szakszervezetek esetében a tagdíjat nem vonják le automatikusan a havi fizetésből, illetve nem utalják át az illetékes szakszervezetnek. Emiatt több szervezet vesztette el tulajdonképpen véglegesen tagdíjfizetőinek felét. Mondhatnánk erre, hogy a szakszervezetek ágazati összefogással oldják meg ezt a 10%-os küszöböt, csakhogy erről a törvény már előrelátóan rendelkezett: szakszervezeti szövetség esetén minden egyes szakszervezetnek külön-külön is kell rendelkeznie a 10%-kal.

Ezzel párhuzamosan a kormány a közalkalmazottak és a rendvédelmi szervezeteknél dolgozók számára ingyenes kötelező tagságú kamarákat hozott létre (mint például a pedagógusok esetében a Magyar Pedagógus Kart), amik természetesen nem alulról szerveződő képviseletek, azaz nem a dolgozókat képviselik. A múltbeli tapasztalatok alapján a pedagógus szakszervezetek a 2023. januárjától hatályba lépő tagdíj levonás megszüntetése miatt további taglétszám csökkenéstől tartanak.

Láthatóan a kormány célja minden szférában a szakszervezetiség megszüntetése, amellyel a dolgozók kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek. A szakszervezetekre pedig a munkavállalói jogok képviselete végett igenis szükség van. Ők azok, akik kollektív szerződéskötésre lennének jogosultak a munkavállalók és a munkáltató között egy megfelelő érdekegyeztető fórumon. Ez nem kommunista hagyomány, hanem európai szintű és hagyományú jog. Európai szintű probléma a szakszervezeti tagság csökkenése is, ennek ellenére például Franciaországban, ahol a munkavállalói jogok képviseletének mintaszerű hagyománya van, a 10% alatti tagság ellenére is köttetnek kollektív szerződések: mert a szakszervezet ilyen joga nem a taglétszámhoz, hanem egyéb kritériumokhoz kötött. Németországban pl ágazati szinten működnek a kollektív szerződések, nem csupán egy cégnél, hanem az egész országban érvényes lesz minden az iparágban működő cégre. Jó minta sok helyütt van, meríteni volna honnan.

Renaissance lehet és kell is megoldás

Ha visszatekintünk az 50775/1945. Ip. M. rendeletre, Magyarországon is van rá történelmi példa, hogy a kollektív szerződések létrejöttét maga a kormány ambicionálta, és biztosított neki fórumot. Ha végre lesz egy demokratikus kormányunk, vissza kellene állítani a háromoldalú Országos Érdekegyeztető Tanácsot, a kollektív szerződéskötéseket francia mintára alapjognak kellene nyilvánítani a munkajogban, és a megkötésére jogosult szakszervezeteket nem kellene a 10%-os küszöbnek alávetni. Meg kellene szüntetni az összes olyan korporatív testületet, ami a szakszervezetek munkajogi érdekvédő szerepét hivatott látszólag átvenni. Eljutottunk odáig is, hogy sajnos ma már vannak olyan nagyvállalatok, akik ellehetetlenítik a szakszervezeti képviseletet a cégeiknél, amit nálunk nem szankcionál hatékonyan semmilyen törvény.  A munkavállalót a törvény erejével kell védeni, nem lehet várni arra, hogy az őt védendő szakszervezet majd egyszer eléri a küszöböt, hogy addig vele pedig bármit meg lehessen tenni, amire látjuk, egyre több példa is van. Mit is mondott felszólalásában Schiffer András 2012-ben a parlamentben?

„A munka világának a természete alapvetően különbözik a normál kereskedelmi ügyletek viszonyrendszerétől. A munkajog pontosan azért alakult ki, és azért vált el a hagyományos polgári jogtól, mert kezelni kell azt a helyzetet, hogy a munka világában – akár kisvállalkozásokról beszélünk, akár nagyüzemekről, akár állami intézményekről, akár magánszervezetekről beszélünk – nagyon komoly függőségi, alávetettségi helyzet van. Nem lehet megkerülni azt sem, hogy a kapitalizmus világában valamit kezdenie kell a szabályzónak azzal a körülménnyel, hogy a munka és a tőke között egy alapvető ellentét feszül, a kizsákmányolás ott van a mindennapokban. Éppen ezért arcátlan képmutatás úgy kezelni a munka világát, mint mondjuk, a kereskedelmi ügyleteket. Aki elpolgári-jogiasítja a munkajogot, és gyakorlatilag ezzel felszámolja a munkajogot, az nem tesz mást, mint nem vesz tudomást arról a különbségről, arról a helyzetbeli különbségről, ami egy munkáltató és egy alávetett munkavállaló között van.”

Viszont bármilyen jogot is biztosítunk, azzal a joggal rendelkező kell, hogy tudjon élni. A szakszervezetek számára itt van az igazi munka, még akár a 10%-os küszöbbel is: meg kell tudni mutatni a munkavállalóknak, hogy a szakszervezet milyen valós eredményeket tud elérni, ha rendelkezik kollektív szerződéskötési joggal. Szükséges maguk számára is kijelölni a feladatot, hogyan lehet aktív tagokat toborozni, és megértetni munkavállalókkal, hogy eredményeket csakis az ő tevékeny részvételükkel lehet elérni. A szakszervezeteknek folyamatosan képezni és tájékoztatni kell a tagjaikat, és egy idő után ki tud alakulni az a fajta kultúrája a szakszervezetiségnek, ahol végre mindenki megérti, hogy nem szolgáltatásról van szó csupán, hanem egy önkéntes összefogásról a közös cél érdekében. A civil gondolkodást még sok területen kell tanulnia a magyar polgárságnak, ebben a rendszerváltás óta óriási lemaradásunk van. Zárógondolatként hadd idézzem Karácsony Szilárd, szakszervezeti szervezetfejlesztési szakértő megszívlelendő gondolatait:

„Meg kell tanítanunk a munkavállalókkal, hogy az összefogás az egyedüli lehetőség érdekeik érvényesítésére vállalati, ágazati és országos szinten egyaránt. Feladat van bőven. A szakszervezet nem csodaszer és nem szolgáltató, ahová a tagok befizetik a tagdíjat és az például biztosítja a jóléthez szükséges béreket. Sokan azt hiszik, hogy a szakszervezeti vezetők tehetetlensége vagy lustasága miatt nem javultak a munkakörülmények és a fizetések. Ezt fejezi ki az a kérdés, amit rendszeresen feltesznek a munkavállalók: Mit ad a szakszervezetet? A SZOT adott. Beutalót. De az sem jutott mindenkinek, és az ebből adódó elégedetlenség meggyökerezett bennünk. Egyetlen szakszervezet sem tud elég jó választ adni erre a kérdésre. A jó kérdés csak az lehet, hogy „Mi munkavállalók mit tudunk közösen elérni?”. Erről szól az igazi szakszervezet. Ez benne a lehetőség. Ha összefogunk, és közösen megfogalmazott célok mellé állunk a végrehajtásban is, akkor, ha lassabban is, de lesz eredménye. Az pedig, hogy kihasználjuk-e ezt a lehetőséget, csak rajtunk múlik, senki máson. Ideje nekilátni, mert nem csak óriási bajban, hanem komoly kihívások előtt is állunk!”

Categorized in: