Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a világ kilencedik legnagyobb elektromos akkumulátor gyártója, a kínai Eve Power, a BMW kérésére érkezik Debrecenbe, és itt építi fel első európai üzemét.
Miért számít:
Az akkumulátorgyár telepítése már-már nemzetgazdasági stratégiának mondható a kormány részéről. Az eddigi legnagyobb port kavaró bejelentést, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) gigaberuházása jelentette szintén Debrecenbe. A projekt nemcsak a mérete, hanem a vele kapcsolatos lakossági ellenállás miatt is többször került a médiafigyelem középpontjába.
A számok tükrében:
A magyar állam a 400 milliárd forintosnak mondott befektetéshez 14 milliárd forint készpénzes vissza nem térítendő támogatást biztosít, így segítve több mint ezer új munkahely létrehozását.
Nagy kép:
- Tény, hogy a kínai gyár a Yicai Global cikkében már 2022 tavasszal bejelentette, hogy 45 hektárnyi területet vásárol Debrecenben az új akkumulátor üzem számára, az erről szóló szándéknyilatkozatot meg is kötötték a magyar város vezetésével.
- A német BMW tehát a kínai EVE Power segítségével látja majd el a gépjárműveket lítium alapú akkumulátorokkal, és az autógyár közelében fog megépülni majd az akkumulátor gyár, hogy a szállítási költségek is csökkenjenek.
Mit mondanak mások:
Szijjártó Péter a következő mondatokkal nyugtatta a környezetért aggódó hangokat..
“Én azt gondolom, hogy itt a vízért jogosan aggódók is elégedettek lehetnek”, továbbá: „a debreceni embereknek az elektromos akkumulátor gyárak építése miatt semmi félnivalója nincsen. Magyarországon ugyanis az európainál jóval szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazunk. Aki nem vállalja ezeknek a szabályoknak a betartását, az egész egyszerűen nem építhet gyárat Magyarországon”
A másik oldal:
Az eddigi legnagyobb tiltakozást szervező civil szervezet azonban nem nyugszik bele a város döntésébe.
“Tiltakozunk mindenképpen, ennyit tudunk tenni, ennyit enged a törvény, semmi mást, azt mondjuk, hogy nem kell, kész” – mondta Fónainé Pásztor Enikő, a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület elnöke.
Az ellenzéki pártok is tiltakoznak az újabb akkumulátorgyár megépítése ellen.
Sorok között:
A kormány honlapján társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyes beruházásokkal összefüggő hatósági ügyek kormányrendeletek módosítását, amely az egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ipari parki, illetve víziközmű-beruházásokra vonatkozóan egy általánosan alkalmazandó területrendezési szabályozást vezet be.
A tervezett jogszabály egyértelmű lazítást jelent a hatósági ügyek esetében, pedig maga a nemzetgazdasági célú kiemelt jelentőség kormányzati besorolás már eleve több könnyítést jelent a hagyományos beruházásokhoz képest. De a besorolás lehetővé teszi a soron kívüliség és rövid határidők előírását is az egyes beruházásoknál, vagyis sokkal kevesebb és kevésbé szigorú vizsgálaton eshetnek át, hogy gyorsabban elkészüljenek az ilyen fejlesztések.
Mire érdemes figyelni:
Bármilyen szemszögből is közelítjük meg az elektromobilitást, és vele együtt az akkumulátorgyártást, pillanatnyilag úgy néz ki, akkumulátorral szerelt elektromos járművekre (EV) szükség lesz a közeljövő klíma semlegességi céljainak eléréséhez.